Type overschrijdend | ||
is de BASIS van het functioneren: -vanuit onderlinge relaties: · leerling · leerkracht · ouders · omgeving -door middel van: · bevestiging · aanmoediging · complimenten -vanuit zelfkennis · talenten ontwikkelen i.f.v. succeservaringen · beperkingen aanvaarden · grenzen verleggen i.f.v. nieuwe kansen | ||
Specifiek per type | ||
Basisaanbod | Type 2 | Type 9 |
· zelfkennis door zelfevaluatie | · vanuit rust in zichzelf, in de klas in de omgeving | · jezelf graag zien,voelen dat anderen je graag zien |
(Zelf)redzaamheid | ||
Type overschrijdend | ||
· hulpvraag signaleren/hulpvragen stellen · lichaamsverzorging, zindelijkheid en hygiëne · zelfkennis · zelfstandigheid : alternatieven bieden als iets niet lukt · functioneel in de maatschappij/plan trekken · probleemoplossend denken · tijd en ruimte | ||
Specifiek per type | ||
Basisaanbod | Type 2 | Type 9 |
· groot motorische vaardigheden · klein motorische vaardigheden · zorg dragen voor materiaal · gepast materiaal gepast gebruiken · met vallen en opstaan · assertiviteit · orde en netheid | · groot motorische vaardigheden · klein motorische vaardigheden · herkennen van eigen materiaal · zorg dragen voor materiaal · communicatie en feedback met thuis | · engagement om bepaalde zaken aan te pakken · voorzien in basisbehoeften · prioriteiten bepalen · in samenwerking met ouders · multimedia |
Respect | ||
Type overschrijdend | ||
· aangeleerd of aan te leren · vanuit onderlinge relaties, vanuit ieders eigenheid (met specifieke beperking en mogelijkheden) o leerling o leerkracht o ouders o omgeving, cultuur, godsdienst, christelijke waarden en normen, … · voor materiaal · afspraken/compromissen maken en naleven · steeds wederzijds en empathisch · beleefdheid | ||
| ||
Basisaanbod | Type 2 | Type 9 |
| | |
Ontplooiing | ||
Type overschrijdend | ||
Vanuit respect, geluk, zelfvertrouwen en zelfredzaamheid komen tot een maximale ontplooiing · het leren als een duidelijk doel zien : cognitieve capaciteiten optimaal stimuleren · talenten ontdekken en gebruiken bij leerlingen en leerkrachten · steeds opnieuw kansen creëren tot ontwikkeling met differentiatie en compensatie · grenzen verleggen (buiten comfortzone durven stappen) · motivatie , doorzettingsvermogen en assertiviteit ontwikkelen · beperking gericht aanpakken (multidisciplinair) · teamgerichte aanpak met betrokkenheid van de ouders · creativiteit stimuleren · motorisch en sportief | ||
Specifiek per type | ||
Basisaanbod | Type 2 | Type 9 |
| · zinvolle tijdsbesteding | · loslaten: geloven en vertrouwen in je kind (als ouders , externen) |
Geluk | ||
Type overschrijdend | ||
· school = warm nest, veilige thuishaven zowel voor collega’s (team), leerlingen en ouders. · omstandigheden en gebeurtenissen leren kaderen, relativeren. · gelukkig leren zijn. genieten van kleine, dagdagelijkse dingen · kunnen omgaan met het negatieve : het ‘mag’ ook eens minder gaan. · welbevinden · JEZELF mogen zijn : geluk op maat, is voor iedereen verschillend. · door succeservaringen → voldoening (ook in het leren) · tijd maken om te genieten van extra activiteiten binnen en buiten de school | ||
Specifiek per type | ||
Basisaanbod | Type 2 | Type 9 |
· iets minder schoolse druk | · non-verbale en tactiele communicatie | · sociale media relativeren (100 likes ≠ 2 goede vrienden) · niet te vlug in paniek schieten als het een dagje minder gaat (ouders). |